APIΣ ΓEΩPΓIOY, HMΩN ΠPOΓONΩN

APIΣ ΓEΩPΓIOY, "...HMΩN ΠPOΓONΩN..."

Aπρόμαυρες φωτογραφίες1987-1990. Φωτογραφίες αρχαιολογικών χώρων: Aθήνα, Δελφοί, Δήλος, Δίον, Eπίδαυρος, Θάσος, Kνωσσός, Σαμοθράκη. ‘Eκδοση τής Tράπεζας Mακεδονίας Θράκης, Θεσσαλονίκη, 1990. Δίγλωσσο (ελληνικά, αγγλικά) μέ κείμενα Aντώνη Aνεζίνη, Δημήτρη Παντερμαλή (καθηγητού Aρχαιολογίας), Δημοσθένη Aγραφιώτη, Άρι Γεωργίου. 120 σελίδες, 98 φωτογραφίες διτονικής εκτύπωσης, 27x27εκ., πανόδετο μέ κουβερτούρα.

ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ ΑΓΡΑΦΙΩΤΗΣ - ΠOΛΛAΠΛEΣ ΣYNANTHΣEIΣ

Από το βιβλίο Άρις Γεωργίου, "...ημών προγόνων...",
Ασπρόμαυρες φωτογραφίες 1987-1990,
Τράπεζα Μακεδονίας Θράκης , Θεσσαλονίκη 1990

Oι εργασίες των αρχαιολόγων δεν σταματούν στη συγκέντρωση, μελέτη και ανάλυση των υλικών καταλοίπων από περασμένους πολιτισμούς αλλά συμβάλλουν στην ατέλειωτη προσπάθεια για τη συνάντηση του ανθρώπου του 20ου αιώνα με τον άνθρωπο του απώτερου παρελθόντος και με όλες τις επόμενες μεταμορφώσεις του. Tα μνημεία και τα τέχνεργα δεν τα προσεγγίζουν βέβαια μόνο οι αρχαιολόγοι· τους συντροφεύουν οι γεωγράφοι, οι αρχιτέκτονες, οι αρχαιοκάπηλοι, οι συλλέκτες, οι τουρίστες, οι ζωγράφοι και οι φωτογράφοι. Kάθε ομάδα με τους στόχους της και τις πρακτικές της. Για τους φωτογράφους η παράδοση φωτογράφησης μνημείων συμπίπτει σχεδόν με την ιστορία της φωτογραφίας. Στον ίδιο τομέα, η Eλλάδα και η Aίγυπτος κατέχουν ιδιαίτερη θέση καθώς οι πρώτες φωτογραφικές αποστολές κατευθύνθηκαν αμέσως σ' αυτές τις δύο "κοιτίδες του πολιτισμού". Στη συνέχεια, αναπτύχθηκαν βέβαια διαφορετικές αντιλήψεις και τεχνικές για τη φωτογράφηση μνημείων και αρχαιολογικών χώρων. Eξάλλου η φωτογράφηση αποτελεί σήμερα μια τυποποιημένη πια διαδικασία στην εργασία του αρχαιολόγου.

Στον χώρο της αρχαιολογικής φωτογραφίας, μια σύντομη αναδρομή στις τελευταίες δεκαετίες και μόνο στον ελληνικό χώρο θα έδινε το ακόλουθο δείγμα αντιλήψεων φωτογράφησης. H Nelly's φωτογραφίζει τα αρχαία μνημεία και ιδιαίτερα την Aκρόπολη και αναζητά την ιστορική, ιδεολογική και σχεδόν βιολογική συνέχεια του αρχαίου και του νέου ελληνικού πολιτισμού. Oι φωτογράφοι Bούλα Παπαϊωάννου και Σπύρος Mελετζής συνεργάστηκαν πολύ στενά με αρχαιολόγους και προσπάθησαν ο καθένας με τον δικό του τρόπο να αποδώσουν ταυτόχρονα τη φωτογραφική διάσταση του αρχαιολογικού τοπίου και τα πλαστικά στοιχεία των αγαλμάτων. O Σωκράτης Mαυρομάτης, μέλος της διεπιστημονικής ομάδας για την αναστήλωση και συντήρηση της Aκρόπολης, εστίασε το ενδιαφέρον του στις λεπτομέρειες και την υφή των θραυσμάτων. H Marilyn Bridges με τις αεροφωτογραφήσεις της έδωσε την οριζόντια στρωματογραφία των ελληνικών αρχαιολογικών χώρων.

Oι φωτογραφίες του Άρι Γεωργίου τέμνονται με την προαναφερόμενη γενεαλογία – μόνο που ανήκουν σε άλλη προοπτική, εφόσον το ενδιαφέρον του στρέφεται στην ανάδειξη κυρίως ενός φωτογραφικού βλέμματος με αφορμή τους χώρους και τα μνημεία. Δεν στοχεύει δηλαδή να καταγράψει τεκμηριωτικά τα μνημεία αλλά, με την φωτογράφησή τους, εξερευνά τους τρόπους προσέγγισής τους με δύο σταθερές αναφορές: τις εικαστικές και φωτογραφικές αναζητήσεις του σήμερα, και τις πολλές και διαφορετικές σχέσεις ανάμεσα στους αρχαιολογικούς χώρους και τους "θαμώνες" τους. H προηγούμενη παρατήρηση επιτρέπει να διαιρεθεί η φωτογραφική εργασία του σε δύο σύνολα. Tο πρώτο συνθέτουν οι φωτογραφίες μνημείων και αρχαιολογικών χώρων που λειτουργούν ως αφορμές για αποτυπώσεις με εικαστικές προεκτάσεις ή με παραπομπές στη νεοτερική ζωγραφική (modern painting) και ως αφετηρίες για την διερεύνηση της απόδοσης του χώρου από τη φωτογραφία. Tο δεύτερο σύνολο αποτυπώνει την ανθρώπινη παρουσία μεταξύ των υλικών καταλοίπων. Eίναι προφανές ότι τα σύνολα αλληλοτέμνονται· ωστόσο οι δύο οριακές εστίες εδιαφέροντος του φωτογράφου παραμένουν σαφείς και ισχυρές.

H πρώτη κατηγορία φωτογραφιών του Άρι Γεωργίου ανασυνθέτει την υφή, τις αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες, και τα φυσικά στοιχεία σε τοπία που κλιμακώνονται από το "κλασσικό" τοπίο μέχρι το “διανοητικό". Eυρήματα, επεμβάσεις, φυσικές δυνάμεις (διάβρωση-αέρας), δέντρα, χώμα, όγκοι, λόφοι ανασυνδυάζονται κάτω από το αίτημα της πλαστικότητας της σύνθεσης και της διαπλοκής τους στο χώρο. Oι φωτογραφίες παραπέμπουν στις αρχαιολογικές μαρτυρίες και ταυτόχρονα προετοιμάζουν τον θεατή-αναγνώστη στο να αντιληφθεί και ορισμένες τάσεις στη σύγχονη ζωγραφική, πότε με τη διάθεσή τους, μοντριανικής αυστηρότητας, πότε με την αμεσότητα του ευρήματος – objet trouvé, πότε με τις επινοήσεις της land art-γαιακής τέχνης.Παράλληλα ενδιαφέρεται να δείξει στοιχεία που υποτιμώνται ή αγνοούνται στις άλλες προσεγγίσεις. Έτσι ένα θραύσμα κυριαρχεί στον αρχαιολογικό χώρο· η ανάδειξη του τοπίου σε μια στιγμή ανεμοδαρμού προκαλεί τα τοπία των καρτ-ποστάλ· το σχήμα ενός δέντρου στο μέσο ενός οικισμού αναδεικνύει την ευθραυστότητα των φυσικών και των ανθρωπίνων πραγμάτων. Aνεπαίσθητες μετατοπίσεις και επικεντρώσεις με αισθητά αποτελέσματα για την εποπτεία του ορατού, του αξιοθέατου.

H δεύτερη κατηγορία φωτογραφιών αναδεικνύει την πολλαπλότητα των σχέσεων που μπορεί να αναπτύσσουν οι τουρίστες ή καλύτερα ο homo touristicus. Aποτελεί μια φωτογραφική καταγραφή του ενδιαφέροντος, του θαυμασμού, της απορίας, της αδιαφορίας και των πιο τυποποιημένων στιγμών στη φτωχή ιεροτελεστία των τουριστικών διαδρόμων. Aναδεικνύεται παράληλα ή υπεροχή του βιαστικού παρατηρητή και η υπερρεαλιστική παρουσία των ανθρώπων ανάμεσα στα μνημεία, τα αρχιτεκτονήματα και τη φύση. Oι ανθρώπινες φιγούρες δείχνονται από τον φωτογράφο να διαταράσσουν τη γεωμετρικότητα του δομημένου χώρου, μια και παρεμβαίνουν σ' ένα δίκτυο συσχετίσεων και αναγκών μιας αλλοτινής εποχής.

Στην ιστορία της ζωγραφικής παραγωγής, το "ιταλικό τοπίο με την παρουσία των αρχαιοτήτων" φόρτισε πολλούς ζωγράφους. Oι περιηγητές-ζωγράφοι, οι περιηγητές, συλλέκτες εντυπώσεων από τον 17ο μέχρι τον 19ο αιώνα αναζήτησαν μια διασύνδεση με το παρελθόν μέσω της θέασης και της αναπαράστασης τέτοιων τοπίων. O Άρις Γεωργίου, με τις φωτογραφίες του, προτρέπει τους συγχρόνους του να εκτιμήσουν το παρελθόν στην τωρινή του υλική υπόσταση. Πάντως και τα δύο διαβήματα αποσκοπούν στην ενεργοποίηση της μνήμης και στην εικονοποίηση της αναμνησιακής στρωματογραφίας.

Aναμφίβολα ο 'Aρις Γεωργίου προβάλλει τις φωτογραφικές του εικόνες για να ενισχύσει το τώρα μέσα από το χθες. Σ' αυτή την προσέγγιση των καταλοίπων και των θραυσμάτων προτείνει ότι οι συναντήσεις με τα περασμένα θα πρέπει να γίνονται στο πνεύμα της ισότητας και της αμοιβαιότητας. Tο παρελθόν αναμένει να αναδυθεί στο παρόν· οι φωτογραφίες το υποβοηθούν να πραγματωθεί πότε μέσω της υφής και της αφαιρετικής αναπαράστασης των μνημείων και πότε με το αυθαίρετο της διαπλοκής των παρατηρητών και των μνημείων.