|
ΑΡΙΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Μονπελιέ: πέντε λεπτά στάση Επιστροφή στο Μονπελιέ/1971-2000
ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ | 2009
|
Roland Laboye, Μονπελιέ: πέντε λεπτά στάση
Ο Άρις, υποκινούμενος από μια κρυφή επιθυμία και ασφαλώς για να αποφύγει μια πορεία που είχαν χαράξει οι γονείς του, αποφάσισε το 1971, να φύγει από τη γενέτειρά του τη Θεσσαλονίκη και να πάει για σπουδές στη Γαλλία στη νότια Γαλλία, προκειμένου να διατηρήσει το μεσογειακό δεσμό με τη χώρα του. Για το ταξίδι αυτό, χρησιμοποίησε ένα μεταφορικό μέσο που ανταποκρινόταν στις οικονομικές του δυνατότητες: το τρένο. Τρένο μιας εποχής όχι και τόσο μακρινής, όπου λευκοί ατμοί και μαύροι καπνοί αποτύπωσαν στο βίωμά του τις αποχρώσεις εικόνων που παρήλαυναν κατά τον περίπλου, κατά τον οποίο η σπαρτιάτικη άνεση της οικονομικής θέσης βελτιωνόταν καθώς διέσχιζαν τις διάφορες χώρες: Γιουγκοσλαβία, Ιταλία.
Κάπως έτσι, με όλες τις αισθήσεις σε επιφυλακή από τη δίψα για ανακαλύψεις (η Ελλάδα βρισκόταν υπό το καθεστώς των συνταγματαρχών), ο Άρις προσεγγίζει τις ακτές της Γαλλίας, όχι μέσω μιας λιμενικής αποβάθρας, αλλά από το σταθμό του Μονπελιέ εκεί όπου η επιτροπή υποδοχής μιας μεσογειακής βροχής τον καλωσορίζει, σαν για να τον απαλλάξει από τα ίχνη του ταξιδιού και να τον προετοιμάσει μέσα από αυτό το βάπτισμα, να γίνει ένας από εμάς…
Ο Άρις δεν σκόπευε να καταπιαστεί με εικόνες, η επαφή με το Μονπελιέ πυροδότησε μέσα του μια ακατανίκητη επιθυμία να ανακαλύψει το χώρο της πόλης, να χαράξει μια ιστορία στη νέα του ζωή, να δώσει το στίγμα του. Θα μπορούσε να ξεκινήσει ένα ημερολόγιο και, γραπτά, να αραδιάσει τις εντυπώσεις και τις ανακαλύψεις του… αλλά η κατεύθυνσή του ως φοιτητή της Αρχιτεκτονικής τον στρέφει σε ένα από τα σημαντικότερα μέσα έκφρασης: την Εικόνα.
Είναι μέσα από τη λήψη των πρώτων του φωτογραφιών που καταγράφει τη διαδρομή του και εδραιώνει την άποψή του, άποψη της νέας βιωματικής του κατάστασης. Σήμερα, αντικρίζοντας αυτό το σύνολο φωτογραφιών, αντιλαμβανόμαστε το ενδιαφέρον του για τη σχέση με το χώρο, τους όγκους, το πλαίσιο της ζωής, τα αστικά και ανθρώπινα στοιχεία, ενδιαφέρον που συνοδεύεται από προσήλωση στις λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν την πόλη. Η προσωπική του ιστορία με την πόλη του Μονπελιέ έγινε στις μέρες μας σημείο αναφοράς. Μέσα από την οπτική του έκφραση, δημιουργεί και προσφέρει ένα ημερολόγιο καταστρώματος και ταυτόχρονα ένα κομμάτι της ιστορίας του Μονπελιέ, έτσι όπως αραδιάζεται πάνω στα άλατα αργύρου της φωτογραφίας.
Roland Laboye
Καλλιτεχνικός Διευθυντής
της Galerie Photographique
Δήμος του Μονπελιέ